24 June 2009

Martabat Seorang Ayah

Sekilas membaca di dalam akhbar hari ini, "Ayah, pulanglah, kami merindui mu..."

Rintihan anak kecil yang baru nak kenal dunia, ditinggalkan oleh seorang lelaki yang bergelar ayah. hinggakan adiknya yang bongsu tidak mengenali siapa ayah mereka.
kenapa ini terjadi di dalam masyarakat kita pada hari ini? suami meninggalkan isteri dan anak-anak, terkontang kanting membawa haluan hidup di lautan dunia yang bergelora...

Walid, abah, bapak, babah, daddy, ayah...

itulah gelaran yang diberikan kepada seorang insan yang mana dari benih merekalah kita lahir ke dunia.

bagi seorang insan yang bergelar yatim piatu, tidak mengenal erti sepasang ibu dan bapa, mungkin merasakan bahawa mereka insan malang di dunia, tetapi kenapa, ada lagi manusia yang bergelar bapa memberikan title 'anak yatim piatu' sedangkan mereka masih lagi hidup tetapi menghilangkan diri kepada anak-anak anugerah Tuhan ini?

Allah S.W.T menjadikan setiap manusia tu berakal, untuk berfikir, bagi membezakan mana yang baik, mana yang buruk. yang baik dijadikan teladan, yang buruk dijadikan sempadan.

kes haruan makan anak ni lagi satu hal, dah tak pueh ke dengan bini sendiri, sampaikan anak sendiri nak dibalun? orang yang macam ni sepatutnya dikenakan hukuman yang setimpal dengan kesalahan mereka, dah lah masa depan anak tersebut hancur hanya disebabkan nafsu serakah mereka, inikan pulak nak dibebaskan daripada kesalahan mereka. ada tu yang sampai melahirkan anak kepada bapa sendiri. apa yang nak dipanggil kalau camtu, mak lahirkan adik sendiri....? huish.... simpang malaikat 44.

serangkap dari potongan lagu nyanyian Allahyarham Datuk Sudirman Hj Arshad...

Ayah dan ibu...
Ayah dan ibu.....
Itulah permulaan kami.....

setiap anak yang lahir itu kenal dengan mak bapak mereka sendiri. kalau mak bapak sendiri tak boleh nak menghargai anak yang dikandungkan tu, camne anak tu nak hormat mak bapak mereka sendiri...?

Fikir-fikirkanlah, wahai sahabat-sahabatku..........

Selamat Hari Bapa buat semua bapa di dunia ini, semoga menjadi role model yang terbaik untuk generasi masa depan negara....

Assalamualaikum.....

2 comments:

Pok Li said...

Ayah ada yang bermartabat wali. Ada juga martabat lelaki sadis. Apa pun saya tetap bangga menjadi seorang abah.

ikan emas said...

Ada anak ada laa ayah..
bila nak jadi ibu lpd anak ayah?