29 October 2009

Baru, baru, baru.....

Assalamualaikum...
Cukup lama katik tak masukkan entry kat dalam blog katik nih. Yelah, lepas dari bulan puasa, dah masuk bulan raya, tapi katik tahun ni macam tak raya je... sedih tau...



Apa taknya, masuk raya ke-4 katik dah kena keja untuk memastikan perjalanan majlis yang dihandle oleh daerah berjalan lancar. katik yang sedang bercuti tu pun dikerah dan dipanggil balik untuk bertugas.
Lepas daripada daerah sendiri, katik pegi daerah orang lak... Saling bantu-membantu. 2 minggu katik duk kat daerah orang. 2 minggu jugak katik nengok perangai orang yang tak serupa orang. dah ghopa beruk mat yeh je dah katik tengok. Apa taknye, 1 group asyik dok provok group yang lain. sudahnya apa yang jadi, diletakkan dua-dua dalam satu tempat, bergasak la diorang... nak luka pun sama sebangsa. nak mati pun, sama-sama satu kaum. kalau diorang ada otak yang dipakai untuk berfikir secara rasional, takda lah menda ni nak jadi. Well, tempat orang pun dah dapat pemimpin baru....

Balik dari daerah orang, sibuk lak untuk Pertabalan Yang DiPertuan yang baru. Negeri lak yang nak tabal pemimpin yang baru. Seminggu berkampung di Seri Menanti, dari sekecik-kecik (macam katik) istiadat hinggalah Majlis besarnya pada 26 Oktober yang lalu, semua sibuk. Seluruh pelosok negara hadir untuk menyaksikan pertabalan Yamtuan ni.

Selepas 40 tahun, barulah ada pertabalan yang baru setelah kemangkatan AlMarhum Tuanku Jaafar pada Disember 2008. sapa yang lepaskan peluang, memang satu kerugian yang amat besar...

Jadinya, katik yang berasal luar daripada negeri tempat keja katik ni, berpeluanglah untuk menyaksikan istiadat yang julung-julung kali katik tengok secara langsung. Katik rasa cukup bertuah sebab diberi peluang untuk menyaksikan istiadat ni walaupun katik ni cuma rakyat biasa aje.

Kalau nak dikisahkan perjalanan hidup Yamtuan yang baru ni, memanglah panjang, sebab dah termasuk dengan sejarah-sejarah hidup Yamtuan yang lama-lama, so, baik katik cume promote, pegilah Muzium Istana Lama Seri Menanti untuk tahu kisahnya. Dalam pada masa yang sama jugak, pegilah tengok Astana Raja kat Rembau untuk mengetahui Sejarah Negeri Sembilan nih.

Apapun, Selamat Bertakhta, DYMM Yang DiPertuan Besar Negeri Sembilan yang ke 11, Tuanku Muhriz Ibni ALmarhum Tuanku Munawir dan DYMM Tunku Ampuan Besar Negeri Sembilan, Tuanku Aishah Rohani binti Almarhum Tengku Besar Mahmud... Daulat Tuanku.







No comments: