30 April 2009

Kebesaran Tuhan...

Penah tengok tak jenis menatang macam ni? ini adalah salah satu kumbang yang jarang-jarang kita temui. nama kumbang ni saya tak pasti, tapi komposisi unik kulit atau kepaknya itu, macam kulit kayu yang dikopek dari batangnya, yang menarik minat saya untuk mengambil gambar tersebut.

macam tu jugak dengan kita manusia. setiap orang ada dan mempunyai keistimewaan masing-masing, ada yang comel, ada yang kurang comel (bukan tak comel) ada yang tinggi, kurus, gemuk, ketot, dan pelbagai macam ragam lagi.

tapi kita sebagai manusia haruslah bersyukur dengan apa yang telah dikurnikan oleh Allah S.W.T. sebagaimana kita lahir kat dunia ni dengan wajah dan bentuk badan yang sedia ada, macam tu jugaklah kita kembali kepadanya, bukan jadi cam transformers lak, boleh tukar-tukar bila nak.

tak silap saya, saya ada terbaca artikel di dalam Utusan Malaysia, berkenaan seorang wanita China sanggup membuat pembedahan plastik untuk mencantikkan wajahnya yang pada pandangannya tidak secantik ratu dunia. dia wat pembedahan di luar China. tapi bile dia nak balik masuk ke negaranya, dia ditahan di pintu masuk ke negaranya, sebab wajah dia tak sama dengan passport yang dimilikinya. kan dah jadi masalah. bak kata orang N9 ni, dah tak ado kojo cari kojo. kan dah nyusahkan orang, lebih-lebih lagi diri sendiri.

tu baru segelintir dari permasalahan yang terdapat di dalam dunia ni. berbalik kita kat Malaysia, kes yang tak selesai sampai sekarang, kes seorang pesakit di klinik menjalani prosedur menyedut lemak tetapi mati di meja pembedahan. prosedur tersebut dia dah jalani sebanyak 14 kalin sebelum ini, namun kali yang ke 15 dia menemui ajalnya.

mungkinlah Tuhan tu nak tunjuk, tak semua menda dalam dunia ni kita leh ubah mengikut kehendak diri kita, tapi yelah tu urusan dia dengan Allah kan...

Satu lagi, berkenaan dengan pembedahan transgender, tu pun dah semakin menjadi satu masalah dalam masyarakat kita ni. lainlah kalau orang tu khunsa, maka pembedahan tersebut adalah perlu untuk memberikan mereka peluang untuk menjalani kehidupan seperti orangt biasa. tapi yang kalau sesaje nak tukar, laki jadi pompuan, pompuan jadi laki, tu dah melanggar lumrah alam.

so, kita sebagai masyarakat bertamadun, ada akal, fikirkanlah. yang lebih penting, letakkan akal depan hati, sebab akal lebih realistik, hati banyak menyonsong perasaan...

Fikir-fikirkanlah... Assalamualaikum....

2 comments:

ikan emas said...

seronok lak tgk ayam kechik ni..and ayat ;kechik tp penuh makna..kwang-kwang mcm terasa lak

adnieyl achan said...

semua orang ada perasaan kechik, semua orang ada perasaan besar, tp kecik atau besarnya seseorang itu bergantung kepada perspektif mereka...